tisdag 9 juni 2009

Nybakat bröd

Jag har precis bakat bröd... Finns det något som doftar bättre än nygräddat bröd?


Det här brödet är så himla enkelt att göra och det är så otroligt gott. Därför tänkte jag skriva ner receptet här så att de som vill kan prova att baka det själv.

Annas havrebaguetter (ur boken Kärlek, timjan och oliver - mat för välbefinnande, av Anna och Fanny Bergström)

Smula ner 1/2 paket jäst (25 gram) i en bunke, strö över 2 tsk salt och klicka i 1 msk honung. Mät upp 6 dl fingervarmt vatten, och häll lite av vattnet i bunken och rör ut jästen. Häll på resten av vattnet. Tillsätt 2,5 dl fiberhavregryn och 10 - 10,5 dl vetemjöl. Arbeta ihop allt till en smidig deg. Strö över 1-2 msk vetemjöl och låt jäsa 1-2 timmar.
Värm ugnen till 260 grader.

Lägg ett bakpapper på en plåt. Häll ut degen på ett mjölat bakbord. Knåda inte! Det är viktigt att inte förstöra alla små och stora jäsbubblor i degen.
Skär bara degen i fyra delar och forma eller fös ihop degbitarna till långa smala baguetter.
Mjöla bröden lite och lyft över dem till plåten samtidigt som du vrider dem så de blir lite skruvade.
Grädda direkt i 15 minuter. Sänk sedan värmen till 150 grader och grädda ytterligare i 12-15 minuter.

Om man vill göra det enklare för sig går det att göra ett enda stort bröd av degen. Häll då bara ut degen på ett bakpåtspapper, platta ut det lite och grädda det 30 minuter i 225 grader.

Låt det smaka!

5 kommentarer:

  1. Tjingeling!
    Mmmm... Det brödet låter underbart!! Kan riktigt känna smaken med en klick smör på också! HAr den boken. Måste kolla in det receptet när vi kommer hem...
    HAr precis ätit underbar cypriotisk buffe`, klockan är 21.15 och det är just nu 28 grader varmt! Såå skönt!!!
    I morgon har dom lovat upp till 37 grader....
    kram Susanne
    ps. Hoppas att solen visar sig lite grann hos er också!

    SvaraRadera
  2. Åh va det ser gott ut! Det ser så rustikt ut brödet!:) Jag brukar köpa hos Hälsobagarn i min stad..hon har blogg oxå där hon lägger ut veckans bröd, länkad hos mig!..visst var det så att du bor i västernorrland oxå!?
    Vilket fint halsband du beställt från Me and Alice! Kram :)

    SvaraRadera
  3. Tack för att du tog dig tid att skriva, det värmer. Jag saknar min Millan, hon låg alltid i fönstret i hallen på en kudde, så självklart. Man saknar det där som var självklart, som alltid fanns, men som man inte tänkte på bara för att det var just så självklart.

    Vilken fin blogg Du har, jag återkommer:).

    //lisamaja

    SvaraRadera
  4. Men mums så gott, nu blev jag allt sugen på att baka! Kram Petra

    SvaraRadera
  5. Mmmm, det brödet såg himla mumsigt ut. Tack för receptet! :)

    Trevlig HelG!

    SvaraRadera